Cuba-en-Che-Guevara.reismee.nl

Vinales naar Trinidad

De dag is aangebroken, snel ff douchen want we hebben stroom en onze douchekop heeft een ingebouwd elektrische waterverwarmer anders is het weer koud water. Even nog buiten lopen en wat foto's maken en aanschuiven aan het ontbijt. We nemen afscheid van Rene en Taty en nadat we de tank hebben vol gegooid en nog wat cucs hebben gehaald vertrekken we richting Trinidad.

Volgens onze beschrijving zou de reis, rechtstreeks, circa 5 1/2 uur duren. We hebben zelf al bedacht dat we vermoedelijk wel veel langer onderweg zullen zijn aangezien de wegen niet super zijn. Wat wij dachten komt uit. We rijden de A4 weer af richting Havana met Henk en Truus voorop en we hebben onze eerste stop onder Havana bij een klein restaurantje waar we een koffiestop hebben en een sanitaire stop. De 20 min die ons dat kost zou niet veel van invloed moeten zijn op onze totale reistijd.

Daarna scheuren we de A1 op en lijkt het wel alsof we een 8-baans weg bijna voor ons alleen hebben. Over 2 km afstand komen we 11 tegenliggers tegen, waarvan 2 bussen, 1 vrachtwagen, 1 brommer een 1pk aangedreven paard met wagen en 6 auto's. Misschien dat de wegen zo breed moeten zijn om alle pech gevallen te herbergen, want dat zijn er nogal wat, ruimte is er genoeg. We stoppen onderweg nog een keer bij Fiesta Campesina een soort aangelegde tuin waar ook wat dieren gehouden worden. Een dame maakt ons koffie en onze lepels zijn van suikerriet gemaakt. Na nog even daar rondgelopen te hebben gaan we verder, we moeten nog een heel stuk.

Onderweg zien we weer veel kalkoengieren zweven en die moeten we toch nog proberen vast te leggen op een foto en gelukkig is dat gelukt toen er een paar op een brug zaten. Het zijn toch bijzondere vogels om te zien met hun rode koppen. Vanaf het moment dat we afslaan richting Cienfuegos zien we het donkerder en donkerder worden en krijgen we te maken met stortbuien. We zouden denken dat de temperatuur flink daalt maar het blijft gewoon heel warm.

Na Cienfuegos klaart het weer op en zien we ook weer blauwe lucht verschijnen. We lezen op de routebeschrijving dat een paar km buiten de plaats we langs een tankstation komen en daar moeten we dan stoppen, we kunnen nog circa 115 km en het is volgens onze papieren nog zeker 70km naar Trinidad. Het tankstation is er niet, weg of we hebben een andere route genomen en vragen als we nog 85km kunnen hoeveel Henk nog in de tank heeft. Als het moet kunnen we altijd nog gesleept worden dacht ik, gaat niet met een automaat pffff.

Het is bijna 17.45 als we op onze eindbestemming aankomen en in totaal hebben we maximaal 45 min gestopt. We hebben er ongeveer 8 uur over gedaan, zelfs met een porsche kun je deze afstand niet in 5 1/2 uur rijden, de wegen zijn zo slecht dat de carterpan dan zeker lek zou zijn geslagen. Een werknemer van het hotel gaat met Roelof naar het tanktstation, zonder hem was het niet eenvoudig om deze te vinden. Het blijkt dat het vanavond inclusief avondeten is en we besluiten dat te doen temeer we moe zijn van het reizen. Na nog een drankje bij het zwembad gaan we "huiswaarts". Morgenvroeg Trinidad in voordat we doorreizen naar Santa Clara.