Cuba-en-Che-Guevara.reismee.nl

Op weg naar Havana

Het was een hele vroege dag, de wekker ging om 05.30 en het is nog donker. Snel ff douchen en naar beneden, hondjes eten geven en natuurlijk ff een wandeling maken met ze. De komende dagen zal Peter dit doen en ik wens hem alvast veel succes.

het is erg koud en met 3C op dit tijdstip verheugen we ons al op de Cubaanse temperatuur.

Na het uitlaten en knuffelen van de viervoeters snel de koffers in de auto en om 07.00 staan we bij Henk en Truus op de stoep. Geloof dat we nog nooit zo snel onderweg waren. De wegen zijn rustig op de zondag ochtend en we komen zonder problemen aan op Schiphol. Het gaat helemaal van een lijen dakje want normaal hebben we nog tijd voor een kop koffie maar deze nemen we nu in de haast naar de gate waar ze al begonnen zijn met boarden.

Niets gaat er fout maar ineens nog voordat het vliegtuig vertrokken is zie ik Henk vreemde bewegingen maken en ook Truus doet mee. Het blijkt dat het visum niet meer tussen zijn paspoort zit en deze is toch echt nodig om het land in te kunnen. Gelukkig wordt het belangrijke document gevonden en keert de rust terug.

Het is prachtig weer, zon overgoten en amper wind. De vlucht gaat voorspoedig en we hebben uitzicht op de business class van KLM, toch kijken of we kunnen upgraden op de terugvlucht? Het personeel voorziet ons van drankjes en om 13.00 NL tijd hebben we al een warme maaltijd achter de knopen. De mannen kijken tv en Truus leest een boek, zelf heb ik Ant-man gekeken en begin maar vast met onze blog zodat we niets vergeten.

Om 14.45 (20.45 Nederlandse tijd) landen we op Havana. Gelukkig staat onze agent op ons te wachten en nadat Truus en ik ff wat euro's hebben gewisseld gaan we in een taxi op weg naar ons verblijf. Henk hoopt dat ons verblijf een beetje centraal ligt. Palacio de Pascua ligt midden tussen de bewoners in het oude centrum. Geen stijf hotel maar levendigheid alom. De was hangt bijna voor het raam en we kijken zo bij de overburen de keuken in. Nadat we onze spullen in de kamer hebben neergelegd en onze gastheer ons het prachtige huis heeft laten zien gaan we nog even richting de winkeltjes en kroegjes. We zien veel prachtige oude auto's en die kun je ook als taxi nemen. Oude vrouwtjes in stijl zitten met een cubaanse cigaar op hun lippen en proberen je te verleiden tot het maken van een foto, natuurlijk tegen betaling. Ook zien we een oud mannetje zijn hondje toespreken dat hij op zijn plek moet gaan liggen om geld in te zamelen, zijn uitrusting hoedje en brilletje, arme hond.

Nu is het hier 19.45 maar de batterij is op, we gaan nog even wat drinken en duiken ons bedje in. Morgen is er weer een dag in Havana.