Cuba-en-Che-Guevara.reismee.nl

Havana naar Vinales

De afgelopen nacht was erg luidruchtig, ongelooflijk om half vier schalde nog de muziek door de straat, geloof dat in Nederland de hele buurt in opstand zou zijn gekomen maar hier is het schijnbaar normaal. De containers werden ook laat in de avond geleegd met een hels kabaal maar goed, de dag is weer begonnen. Havana is weer wakker, de muziek is verstomd en de mensen maken zich weer op voor een nieuwe dag, werk en school. Ik zit ff het begin te typen van het vervolg en merk nu een doosje naast me op, voorop sticker: earpluggs, tja het schijnt denk ik altijd luidruchtig te zijn. Had Henk gisterochtend het niet gehad over oordopjes? Uit voorzorg neem ik 4 mee, maar ik vermoed dat Vinales minder decibel voort zal brengen.

Wij maken ons op voor de reis naar onze volgende halte: Vinales, waar wij ook 2 nachten zullen verblijven. Het gaat spannend worden, we zullen zelf gaan rijden in Cuba waar de meeste mensen zonder verzekering rijden. Gelukkig heb ik wel gemerkt dat men zuinig is op zijn vervoersmiddel omdat dit onmisbaar is. Nu eerst ff douchen, ontbijten en met de taxi naar het uitgifte punt voor onze auto.

Daar aangekomen wachte ons een klein tegenslagje, wat bleek, 1 auto stond bij het bedrijf en de ander stond bij een hotel. We waren lekker op tijd, rond 9.15 en vertrokken met auto tegen half twaalf. We verbazen ons over het verschil in huizen. Vlak na de tunnel komen we schijnbaar in het nieuwste deel van Havana, prachtige huizen met nog mooier aangelegd groen. Ondanks dat onze routebeschrijving niet geheel klopt komen snel op de A4 richting Vinales.

Mooie groene landerijen strekken zich naast ons uit en langzaam verschijnen er bergen. We stoppen even bij een tankstation om te overleggen of we de orchideeentuin te Soroa willen bezoeken en dat hebben we gedaan. Geweldig, wat een tuin met prachtige planten en orchideeen. We zien salamanders, vlinders en een kolibrie, yeahhhhh wat mooi.

Hierna vervolgen we onze weg, ik dommel wat weg en ineens staat Roelof op de rem. Schrik me rot, wat we worden aangehouden door security, mannen met empleem op hun borst en een fluitje. Er staan veel mensen en men verteld dat de bus stuk is en de vraag of wij misschien 1 persoon mee willen richting Vinales. We worden overrompeld maar laten ons van onze kant zien en tuurlijk: stap maar in. We zien ook bij Henk en Truus een passagier instappen. We voelen ons wel ongemakkelijk want het gesprek gaat natuurlijk niet vlot, maar we komen erachter dat we hem kunnen afzetten waar hij "woont, werkt" en we krijgen natuurlijk dan als dank een kop koffie. Aangekomen daar kunnen we het pad oprijden en parkeren, huh?? Binnen de kortste keren hebben de mannen als dank een cigaar in hun mond en wordt ons verteld hoe de cigaren worden gemaakt. Het voelt toch raar en als ze beginnen over hoe goedkoop ze zijn hadden bij ons de alarmbellen moet gaan rinkelen. Blond, onervaren en als uitbuitbare toerist kopen we 5 cigaren a 14 euro stuk, straatwaarde 31 euro per stuk in Nederland, dus ik zet die van ons op marktplaats. Roelof weet een cigaar kado te krijgen mits: hij 1 shirt heeft voor de verkoper. Natuurlijk doen we dat, auto open, koffer open en voila, 1 prachtige, oude te grote ANWB polo verwisseld van eigenaar voor 1 cigaar die Roelof niet zal roken. Frederick zal er blij mee zijn. Nadat we van het erf waren verdreven zagen we het volgende slachtoffer het erf opdraaien. Hoeveel onnozele toeristen zullen hier vandaag zijn ingetrapt. Ik wil het niet weten.

We vervolgen onze weg naar Vinales, we rijden nog een keer verkeerd, maar na ongeveer 40 minuten bereiken we via de zgn dronkemansweg onze eindbestemming in de stromende regen. Het is even zoeken en vragen waar ons casa particular is, maar we vinden het nog redelijk snel en worden hartelijk ontvangen door de eigenaresse. We komen even bij van de reis op de veranda en gaan daarna het dorp in waar we , weliswaar niet zo exclusief als gisteravond een goede maaltijd tot ons nemen.

we besluiten de dag met een mojito en een cubaans bierje bij ons tijdelijke onderkomen. Tot morgen.