Cuba-en-Che-Guevara.reismee.nl

Vinales

Vanacht heerlijk geslapen, wat een rust vergeleken met Havana. We staan op en Roelof gaat de douche uit proberen maar er komt geen warm water. We komen erachter dat er geen stroom is en dus ook geen warm water. Henk en Truus douchen zich dus ook met fris water, het is niet anders. De gastheer vind het vreselijk dat dit regelmatig het geval is. Misschien komt het doordat alle toeristen zich tegelijk willen douchen en dat de boel overbelast raakt.

We schuiven aan de ontbijttafel en worden als koningen verwend, we krijgen vast heimwee naar de casa's als we in de hotels zullen overnachten. Een volgende reis naar Cuba zal vast alleen overnachten worden in casa's particulare. We vertellen onze gastvrouw dat we vanavond graag bij haar willen eten en we zien aan haar dat ze dat prachtig vind. Het eten zal iets met kip zijn, we wachten af.

Na het ontbijt stappen we in de auto van Henk en Truus en rijden naar de "grot van de indiaan" het is niet ver en we stappen een grot binnen die geweldig is. Wat is de natuur toch bijzonder en aan het eind van de grot is water. We stappen in een bootje en varen door de grot terwijl de vleermuizen aan het plafond hangen. Het eindpunt is via een scheur in de grot. Hoe speciaal het lijkt wel een film. Terwijl we de locatie verlaten zien wij een oude man die iedereen wat vraagt terwijl hij zich over zijn arm wrijft. Aangezien we niet begrijpen wat hij wil vragen we hulp aan een gids en die vertelt dat hij om zeep vraagt en onze blokken liggen natuurlijk in onze casa. Vanaf nu zorg ik dat ik 2 blokken meeneem.

Truus en ik willen een rondje rijden maar er staan amper borden met informatie en onze kaart is niet zo gedetaileerd dat we kunnen zien waar we heen gaan. Na circa 16km was het wegdek zo slecht dat we zijn omgekeerd. We hebben wel veel van de prachtige natuur gezien en ook hoe de locale bevolking woont. Het feit dat we geen internet hebben en bij toeren ook geen telefoonverbinding geeft je het gevoel dat ook niets meer hoeft en geeft ook rust.

Ons volgende punt is de "mural de historical" een muurschildering op de rotswand die in opdracht van Castro in 1961 is gemaakt en de evolutie van de socialistische mens voorstelt.

Daarna naar een prachtig uitzichtpunt over de vallei van Vinales met op de achtergrond de mogotes (de bijzondere rotsformaties) waartussen we de regen zien vallen. Het is allemaal groener dan groen en zeer mooi om te zien.

Henk die wil ff tanken en voor 1,30 CUC per liter gooien we de tank vol. Wij zullen dat morgen ook ff doen voordat we vertrekken naar Trinidad. Terug bij onze casa lopen we nog even het dorpje in en Roelof laat zich ff scheren bij een locale kapper. We zullen wel de hoofdprijs hebben betaald maar: zo glad als een baby-kontje. Onze batterijen zijn op en we gaan heerlijk in onze schommelstoelen op het terras zitten. Truus en ik nemen ons favoriete Cubaanse drankje: mojito, de heren een biertje en nu wachten op het eten.