Cuba-en-Che-Guevara.reismee.nl

Havana naar Vinales

De afgelopen nacht was erg luidruchtig, ongelooflijk om half vier schalde nog de muziek door de straat, geloof dat in Nederland de hele buurt in opstand zou zijn gekomen maar hier is het schijnbaar normaal. De containers werden ook laat in de avond geleegd met een hels kabaal maar goed, de dag is weer begonnen. Havana is weer wakker, de muziek is verstomd en de mensen maken zich weer op voor een nieuwe dag, werk en school. Ik zit ff het begin te typen van het vervolg en merk nu een doosje naast me op, voorop sticker: earpluggs, tja het schijnt denk ik altijd luidruchtig te zijn. Had Henk gisterochtend het niet gehad over oordopjes? Uit voorzorg neem ik 4 mee, maar ik vermoed dat Vinales minder decibel voort zal brengen.

Wij maken ons op voor de reis naar onze volgende halte: Vinales, waar wij ook 2 nachten zullen verblijven. Het gaat spannend worden, we zullen zelf gaan rijden in Cuba waar de meeste mensen zonder verzekering rijden. Gelukkig heb ik wel gemerkt dat men zuinig is op zijn vervoersmiddel omdat dit onmisbaar is. Nu eerst ff douchen, ontbijten en met de taxi naar het uitgifte punt voor onze auto.

Daar aangekomen wachte ons een klein tegenslagje, wat bleek, 1 auto stond bij het bedrijf en de ander stond bij een hotel. We waren lekker op tijd, rond 9.15 en vertrokken met auto tegen half twaalf. We verbazen ons over het verschil in huizen. Vlak na de tunnel komen we schijnbaar in het nieuwste deel van Havana, prachtige huizen met nog mooier aangelegd groen. Ondanks dat onze routebeschrijving niet geheel klopt komen snel op de A4 richting Vinales.

Mooie groene landerijen strekken zich naast ons uit en langzaam verschijnen er bergen. We stoppen even bij een tankstation om te overleggen of we de orchideeentuin te Soroa willen bezoeken en dat hebben we gedaan. Geweldig, wat een tuin met prachtige planten en orchideeen. We zien salamanders, vlinders en een kolibrie, yeahhhhh wat mooi.

Hierna vervolgen we onze weg, ik dommel wat weg en ineens staat Roelof op de rem. Schrik me rot, wat we worden aangehouden door security, mannen met empleem op hun borst en een fluitje. Er staan veel mensen en men verteld dat de bus stuk is en de vraag of wij misschien 1 persoon mee willen richting Vinales. We worden overrompeld maar laten ons van onze kant zien en tuurlijk: stap maar in. We zien ook bij Henk en Truus een passagier instappen. We voelen ons wel ongemakkelijk want het gesprek gaat natuurlijk niet vlot, maar we komen erachter dat we hem kunnen afzetten waar hij "woont, werkt" en we krijgen natuurlijk dan als dank een kop koffie. Aangekomen daar kunnen we het pad oprijden en parkeren, huh?? Binnen de kortste keren hebben de mannen als dank een cigaar in hun mond en wordt ons verteld hoe de cigaren worden gemaakt. Het voelt toch raar en als ze beginnen over hoe goedkoop ze zijn hadden bij ons de alarmbellen moet gaan rinkelen. Blond, onervaren en als uitbuitbare toerist kopen we 5 cigaren a 14 euro stuk, straatwaarde 31 euro per stuk in Nederland, dus ik zet die van ons op marktplaats. Roelof weet een cigaar kado te krijgen mits: hij 1 shirt heeft voor de verkoper. Natuurlijk doen we dat, auto open, koffer open en voila, 1 prachtige, oude te grote ANWB polo verwisseld van eigenaar voor 1 cigaar die Roelof niet zal roken. Frederick zal er blij mee zijn. Nadat we van het erf waren verdreven zagen we het volgende slachtoffer het erf opdraaien. Hoeveel onnozele toeristen zullen hier vandaag zijn ingetrapt. Ik wil het niet weten.

We vervolgen onze weg naar Vinales, we rijden nog een keer verkeerd, maar na ongeveer 40 minuten bereiken we via de zgn dronkemansweg onze eindbestemming in de stromende regen. Het is even zoeken en vragen waar ons casa particular is, maar we vinden het nog redelijk snel en worden hartelijk ontvangen door de eigenaresse. We komen even bij van de reis op de veranda en gaan daarna het dorp in waar we , weliswaar niet zo exclusief als gisteravond een goede maaltijd tot ons nemen.

we besluiten de dag met een mojito en een cubaans bierje bij ons tijdelijke onderkomen. Tot morgen.

Havana

We hebben ontdekt dat we voorlopig via sms met de buitenwereld moeten communiceren. Zelfs dat gaat via de mobiel van Henk en Truus niet zoals gehoopt, geen sms bundel. Wij hebben meer geluk en hebben thuis laten weten dat we goed zijn aangekomen.

De nacht verliep goed, wel af en toe wat lawaai en muziek en een hondje die soms zat te keffen. Vanmorgen wakker om half 6 en in pyjama naar het dakterras om daar te genieten van de rust. De bewaker ging met me mee en vroeg of ik het niet koud had aangezien ik op blote voeten liep. Grappig, het is hier erg warm in onze ogen en hij vond het koud.

Nog wat foto's gemaakt en een tekening vanaf het balkon op de straat en nu wachten op onze metgezellen voor het ontbijt. Na het ontbijt op pad. De taxi's proberen ons of in hun fietstaxi, koets of auto te krijgen maar wij kiezen voor een wandeling. Het is niet ver naar het Capitol en we willen daar de tabaksfabriek bezoeken. Helaas blijkt deze te zijn verhuisd en na een blik op de oude locatie slenteren wij weer terug.

Aangezien we nu een ander plan moeten bedenken en de oude taxi's ons uitnodigen tot een rit gaan we met ons vieren in een oude Chevrolet 1951 op pad. Leuke grappige chauffeur en we krijgen een rit langs veel bezienswaardigheden zowel door oud als nieuw Havana. Roelof kwam te weten dat hij computerprogrammeur is en dat hij gemiddeld zo'n 20 euro per maand verdiend. De prijs voor een 1-uurs toer kost 35 cuc maar we zijn 2 uur onderweg, geen haast dus. We drinken onze eerst mojito en we lopen op het plein van de revolutie alwaar de paus een tijdje geleden zijn dienst ook hield toen deze te gast was in Cuba. Nadat we terug zijn ff een kleine lunch en een wandeling door Obispo alvorens we terug wandelen naar ons verblijf.

Nadat we ons hebben opgefrist gaan we naar het dakterras waar we ons diner zullen hebben. Een prachtig gedekte tafel staat er voor ons klaar en de kok komt ons vertellen wat ons diner zal zijn. Een kipsalade met brood vooraf, varkensvlees met saus van ananas, rozijnen en rode wijn, rijst, sla en een heerlijk toetje van pompoen na. Met onze buikjes vol dalen we af naar de 1e etage en kijken nog snel ff de foto's na die we op onze blog willen plaatsen, als we ooit internet krijgen op Cuba.

Voor nu trusten en tot morgen.

Op weg naar Havana

Het was een hele vroege dag, de wekker ging om 05.30 en het is nog donker. Snel ff douchen en naar beneden, hondjes eten geven en natuurlijk ff een wandeling maken met ze. De komende dagen zal Peter dit doen en ik wens hem alvast veel succes.

het is erg koud en met 3C op dit tijdstip verheugen we ons al op de Cubaanse temperatuur.

Na het uitlaten en knuffelen van de viervoeters snel de koffers in de auto en om 07.00 staan we bij Henk en Truus op de stoep. Geloof dat we nog nooit zo snel onderweg waren. De wegen zijn rustig op de zondag ochtend en we komen zonder problemen aan op Schiphol. Het gaat helemaal van een lijen dakje want normaal hebben we nog tijd voor een kop koffie maar deze nemen we nu in de haast naar de gate waar ze al begonnen zijn met boarden.

Niets gaat er fout maar ineens nog voordat het vliegtuig vertrokken is zie ik Henk vreemde bewegingen maken en ook Truus doet mee. Het blijkt dat het visum niet meer tussen zijn paspoort zit en deze is toch echt nodig om het land in te kunnen. Gelukkig wordt het belangrijke document gevonden en keert de rust terug.

Het is prachtig weer, zon overgoten en amper wind. De vlucht gaat voorspoedig en we hebben uitzicht op de business class van KLM, toch kijken of we kunnen upgraden op de terugvlucht? Het personeel voorziet ons van drankjes en om 13.00 NL tijd hebben we al een warme maaltijd achter de knopen. De mannen kijken tv en Truus leest een boek, zelf heb ik Ant-man gekeken en begin maar vast met onze blog zodat we niets vergeten.

Om 14.45 (20.45 Nederlandse tijd) landen we op Havana. Gelukkig staat onze agent op ons te wachten en nadat Truus en ik ff wat euro's hebben gewisseld gaan we in een taxi op weg naar ons verblijf. Henk hoopt dat ons verblijf een beetje centraal ligt. Palacio de Pascua ligt midden tussen de bewoners in het oude centrum. Geen stijf hotel maar levendigheid alom. De was hangt bijna voor het raam en we kijken zo bij de overburen de keuken in. Nadat we onze spullen in de kamer hebben neergelegd en onze gastheer ons het prachtige huis heeft laten zien gaan we nog even richting de winkeltjes en kroegjes. We zien veel prachtige oude auto's en die kun je ook als taxi nemen. Oude vrouwtjes in stijl zitten met een cubaanse cigaar op hun lippen en proberen je te verleiden tot het maken van een foto, natuurlijk tegen betaling. Ook zien we een oud mannetje zijn hondje toespreken dat hij op zijn plek moet gaan liggen om geld in te zamelen, zijn uitrusting hoedje en brilletje, arme hond.

Nu is het hier 19.45 maar de batterij is op, we gaan nog even wat drinken en duiken ons bedje in. Morgen is er weer een dag in Havana.

Welkom op mijn Reislog!

Hallo en welkom op mijn reislog!

Dé plaats om op de hoogte te blijven van alle avonturen en ervaringen tijdens deze reis. Vanaf nu zul je hier dan ook regelmatig nieuwe verhalen en foto's vinden, en via de kaart weet je altijd precies waar ik me bevind en waar ik ben geweest! Meer informatie over mijzelf en de reis die ik ga maken vind je in het profiel.

Wil je automatisch een mailtje ontvangen wanneer er een nieuw verhaal of een nieuwe fotoserie op deze site staat? Meld je dan aan voor mijn mailinglijst door je e-mail adres achter te laten in de rechter kolom.

Ik zie je graag terug op mijn reislog en laat gerust af en toe eens een berichtje achter!

Leuk dat je met me meereist!

Groetjes,

Karin

nog 1 nachtje slapen

Nog 1 nachtje slapen en dan is het zover. Morgenvroeg om 07.00 pikken we Henk en Truus op en gaan we op weg naar Schiphol om te beginnen aan onze reis naar het bijzondere land Cuba.

Vooral de mannen zullen zich vermoedelijk vergapen aan de oude auto's die er rondrijden en er werd al gevraagd of Roelof een auto wilde kopen, nou ik denk het niet hoor! De mannen mogen kwijlen en zich laten fotograferen met de automobielen maar dat is het, niets kopen wat niet in onze koffers passen.

Maar goed, we zullen proberen elke dag in elk geval een verhaaltje in elkaar te flansen en zodra we kunnen gaan we het posten om jullie mee te laten reizen op onze tocht.